torsdag 30. januar 2014

Hvilken type Linfrøolje?

 
Jeg har fått noen spørsmål om hvilke type linfrøolje jeg bruker. Jeg bruker den fra Helios. Når det gjelder kvalitet på linfrøolje er det viktig at den er kaldpresset økologisk linfrøolje. Den skal alltid stå kjølig for å holde på kvaliteten. Derfor ville jeg ikke bestilt den over nett. Det er også en grunn til at man ikke bør velge kapsler. Det har også vist seg de siste årene at det er mye juks innen for omega 3 bransjen. Vi har jo sett programmer på tv hvor de bruker råtten fisk. Mange leverandører varmer også opp omega 3 oljen, da blir den ødelagt og du får omvendt effekt av det du ønsker. Omega 3 tåler ikke oppvarming (den kan maks varmes opp i 1 min på svak varme iflg Budwig). Derfor må du alltid ta den i tilslutt om du bruker den i varm mat.
Det er mange måter å bruke oljen på. For å oppnå høyest mulig effekt  blandes den inn i cottage cheese, yoghurt eller melk. Effekten ved å blandet den inn i melkeprodukt er at sulfuren i melkeproduktet gjør oljen vannløselig og lett å ta opp i cellene. Du kan jo tenke deg når du smører olje på huden kontra vann. Vannet trekker hurtigere og lettere inn. I tillegg skriver Budwig at cellene er som batterier. Oljen lader den negative og sulfuren den positive delen av cellene. Men det er jo selvfølgelig ikke negativt å bruke den for seg selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar