lørdag 25. januar 2014

Et sunnere alternativ av hamburger til lørdagskvelden


Lag hamburgerbrødene og hamburgeren selv. Har du brødbakemaskin er det gjort i en fei!



Ingrediensene:


                               



Oppskrift hamburgerbrød (ca 6stk)
100 min
Ingredienser

Ca 3.5dl økologisk lett melk/ ekstra lett melk
25 g tørrgjær
1 ts salt kan unngås
Ca 2ss Økologisk pure agave sweetener
5dl økologisk hvetemel, evt gjerne grovbakstmel/spelt
Hiv i litt ny knuste linfrø (smaker lite)
Fremgangsmåte:  
Tøm hvetemelet i brødbakemaskinen. Ta i gjæren, knuste linfrø og pure agave sweetner. Hel så melk i, litt og litt mens maskinen går. Når du ser at deigen blir passe fast er det nok melk. Blir den for våt tar du mer mel i. Nå skal den stå og heve.

                                     Slik ser den ut før heving:




Jeg bruker et bake program for deig og den har heving i ca 45 min (til dobbelstørrelse).
Når den er ferdig hevet starter jeg maskinen en gang til. Slik at deigen blir knadd litt før jeg baker dem ut. Jeg triller små boller i hendene og presser dem flate på stekebrettet ca 2cm tykke og pensler med egg eller melk.




Deretter setter jeg dem i kald ovn (da får bollene hevet seg litt i svak varme og jeg slepper etterheving). Man kan gjøre det hele mer estetisk. Men da bruker man mer tid og utstyr. Jeg liker å ta litt snarveier og være effektiv. Stek på 225g nederst i ovnen i 12-15 min.

 

For de estetiske:
Ta deigen ut på et melet bakebord og kjevle ut til en tykk leiv, 2 -2 ½ cm tykkelse. Bruk en liten tallerken og skjær ut runde brød (bruk et pizzahjul), 10-12 cm i diameter. Legg brødene på et bakepapirkledt stekebrett. Dekk til og la etterheve i ca 20 min. Pensle med sammenpisket egg eller melk og dryss med sesamfrø eller grovt mel. Stek i varm stekeovn 225 °C på nederste rille i 12-15 min.


Hamburger av karbonadedeig 

Bland karbonadedeigen med litt vann, salt og pepper. Ha gjerne i hvitløk og chili også (eller annet ønsket krydder/urter). For hamburgeren til passe størrelse, stek og legg dem i hamburgerbrød. Bruk også salat, tomat, løk og annet du ønsker å ha i.

Jeg velger karbonadedeig framfor økologisk kjøttdeig. Fordi mye av miljøgiftene/giftstoffene lagres i det animalske fettet. Da hjelper det lite at det er økologisk når det er mye fett i. Det er samme krav til miljøgifter på økologisk mat, som på vanlig mat. Økologisk mat har strenge krav til drift, dyrehold, dyrefor, og lignende. I tillegg så er animalsk fett farlig ! Det legger seg i blodårene dine og fremmer hjerte og karsykdommer. Tilslutt blir blodårene som en sluk som nesten er tett og hjerte/karsykdommer er ankommet. Har ennå ikke klart å finne økologisk karbonadedeig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar