tirsdag 28. januar 2014

Hermetiske økologiske tomater eller ferske konvensjonelle tomater?


Info hentet fra Nrks nettside

En ting mange av oss tenker på når vi skal velge mat er hvor bra hermetisk er. Jeg velger jo alltid hermetisk med en litt dårlig samvittighet. For jeg vet jo egentlig ikke hvor mye av næringsstoffene som er igjen. Siden økologiske tomater ikke bugner over på vinterstid så har jeg ofte lurt på om jeg skal velge konvensjonelle tomater eller økologiske hermetiske tomater. Nrk forbrukerinspektørene fikk Nofime til å teste næringsinnholdet. Økologiske hermetiske tomater vant testen. Det er ikke skrevet noe om innholdet av e-stoffer og for ikke å snakke om sprøytemidler. En vanlig bonde sprøyter frukt og grønt utallige ganger i løpet av en sesong. Det er ikke uvanlig å sprøyte 28 ganger i løpet av sommer sesongen. Etter at bonden har sprøytet kan de ikke en gang ta på frukt/grønnsakene på en liten uke. Så jeg er kjempe glad for å lese at hermetiske økologiske tomater har masse næringsinnhold.
Matforskningsinstituttet Nofima fikk oppdrag fra NRK Forbrukerinspektørene om å lage tomat suppe av pose supper, hermetiske tomater, og konvensjonelle tomater. Resultatet av testen er hentet fra Nrk sin nettside:

TABELL TOMATSUPPETEST

Pr. 100 gFERSK SUPPEHERMETISK SUPPETORO SUPPE
VITAMIN C4,97 mg4,82 mg2,49 mg
VITAMIN A
B-caroten
1,4 mg0,7 mg0,8 mg
LYCOPEN2,7 mg5,3 mg3,3 m
SALT0,26 g0,44 g1,02 g
FIBER0,93 g0,68 g0,7 g
FETT2,3 g1,8 g2,1 g
RÅPROTEIN4,10 g1,1 g0,9 g

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar